Bogelia

I 2015 oppstod en kompleks situasjon som resulterte i to glideskred ved Bogelia, sør for Vaksdal. Etter en usedvanlig vinter var området svært ustabilt, og Statens Vegvesen måtte brått til med tiltak for å sikre E16. E16 er kåret uoffisielt av NRK til “Norges verste veg”, og de to skredene i 2015 er et godt eksempel på hvorfor.

Vinteren 2015 var været og forholdene spesielle. Nær fjorden hadde det vært mildvær og bare veier, mens oppe på 500 m.o.h på fjelltoppene var det nedbør og minusgrader. Dette førte til mye mer snø enn normalt i fjellet, samtidig som det var mildvær ved fjorden. I mai ble det mildvær og store nedbørsmengder, som resulterte i utløsningen av de to glideskredene.

12. Mai 2015 kom det første skredet. Dette rammet E16 og veien måtte stenges umiddelbart som en konsekvens av skredet. Skredet tok med seg mye skog, samt rekkverket på begge sider av veien, men heldigvis ble ingen biler tatt. Skredet nådde også helt ned til jernebaneskogene, som førte til at den også måtte stenges. Glideskredet løsnet ved 568 m.o. h og utløsningsområdet var rundt 30 m bredt og 1 m tykt. Område hadde en helning på 40 grader.

Etter det første skredet ventet Statens vegvesen et nytt kommende skred, men det var vanskelig å vite når det ville komme. E16 er en utrolig trafikkert vei, dermed var det å stenge veien uaktuelt. Statens vegvesen valgte derfor å ha en observatør i båt som hold utkikk over det skredutsatte området. Det gjorde det mulig å kunne stenge veien om bevegelser ble observert i fjellet. I denne perioden ble veien stengt ved tåke, da det ikke var mulig å observere noe.

21. Mai 2015 gikk skred nummer to, nord for hvor det første skredet hadde løsnet ni dager tidligere. Terrenget rundt utløsningsområdet til skredet førte til at skredmassene delte seg i to løp. Massene kom over veien ved to punkter og gikk også over jernbanenes skredoverbygg.

Faren for skred langs E16 i dag er høyst sannsynlig, og område er fortsatt svært utsatt. I dag har statens vegvesen satt inn en rekke tiltak for å kunne overvåke vegen og sikre den etter best mulig evne. Det er nå satt opp en radar ved Bogelia som deteketerer bevegelser i terrenget døgnet rundt. Dette er et effektiv varsligssystem, hvor bommer på hver side av område kan rask senkes ved mistanke om skred.

E16 er farlig fordi det er svært trafikkert strekning med bratt terreng tett på veien, uten noen form for «buffer». Det er også mye svakhetssoner i berget som er vanskelig å identifisere på grunn av vegetasjon. Det er dermed vanskelig å kartlegge skredområdene. Det er sprekker på toppen av fjellet, mye snøfall om vinteren kan sive ned i sprekkene, hvor det utvides når vannet fryser til is. Dette gjør at store blokker kan sprenges løs fra grunnfjellet. Klimatiske forhold og et vestlandsk terreng med bratte sider er viktige faktorer for at området er usikkert. Gjennom årene er det en klar forverring av steinsprang om vinteren og tidlig vår, dette henger antagelig sammen med fryse- og tineprosesser samt nedbør på denne tiden av året. Det har også skjedd løsmasseskred som er knyttet til bestemte værtyper, og kan i hovedsak kobles til regn, snøforhold, snøsmelting. En økning i ekstremvær i fremtiden kan gi økende skredfarer i femtiden.
Det er en vanskelig sak å løse fordi man ikke kan stenge veien og togbanen hver gang man tror det er fare for skred. Derfor er det viktig å fokusere mer på hvordan E16 kan sikres og forbedres i fremtiden.

Regjeringen bestemte i desember 2015 at det skulle bli gjort forbedringer langs veien i de neste årene. Planen som ble bestemt kalles K5-alternativet og var den mest populære blant de ulike alternativene. K5-alternativet går ut på at det skal bygget åtte nye tunneler for tog og biler langs strekningen Bergen-Voss (NRK, 2015). Så langt er dette prosjektet ikke startet enda. I 2018 gikk regionvegsjef Helge Eidsnes ut i media og sa han ikke tror prosjektet starter før i 2022. Veldig mye avhenger av hvor mye og når pengene kommer. K5-alternativet for veien ligger i andre delen av regjeringens nasjonale transportplan (Bygdanytt, 2018). Det er også en del andre problemer som oppstår når en ny vei skal lages. Når mye penger blir brukt på en strekning vil det mulig gis mindre penger til den allerede eksisterende veien. Hvordan disse pengene vil bli fordelt vil også avgjøre hvordan dagens vei vil bli opprettholdt. En annen problemstilling for den nye veien er all steinmassen, som vil bli sprengt ut for den nye veien. Hvor skal det plasseres? Det er derfor mange ubesvarte spørsmål til hvordan denne strekningen vil bli.

For alle som jevnlig reiser denne strekningen er det viktig at noe blir gjort før flere liv blir tatt.

NRK, 2015. Vil bruke 33 milliarder: - På høg tid E16 blir tryg. [Internett]
Available at: https://www.nrk.no/hordaland/slik-blir-nye-e16-1.12693620 [Funnet 13.11. 2018].
Bygdanytt, 2018. Så lenge trur vegsjefen at du må vente på ny E16. [Internett] Available at: https://www.bygdanytt.no/nyheter/i/e1oK3l/Sa-lenge-trur-vegsjefen-at-du-ma-vente-pa-ny-E16 [Funnet 13.11.2018].
Frekhaug, M. H. (2016). Hentet fra Skred. E16: Geologisk rapport vurdering av skredtyper i Bogelia sett opp mot automatisk skredvarsling. Trafikksikkerhet, miljø- og teknologiavdelingen: https://docplayer.me/46037969-Skred-e16-geologisk-rapport-vurdering-av-skredtyper-i-bogelia-sett-opp-mot-automatisk-skredvarsling-trafikksikkerhet-miljo-og-teknologiavdelingen.html [Funnet 12.11.2018].

 

Places in muncipality