Brua ved Mørkhølen. (Svein Nord)

The bridge at Mørkhølen

The bridge at Mørkhølen. (Svein Nord).

Mørkhølen

From times past there have been paths and transport routes across the mountains to the neighbouring settlements and to Bergen. One transport route went across Brekken to Samdal in Fana and continued on to Bergen. But the fastest road to town went across Gullfjellet, Lone and Borgeskaret.

From Tysse through Frølandsdalen and further across Kvamskogen to Hardanger there were also communication routes from older times. In 1860 the municipal council allocated money for bridges across the river at Mørkhølen and at Rossebotn below Storlid. Remains of the old road are still visible on the east side of the river between Frøland and Mørehølen and at Rossebotn. Mørkhøl bridge was built in 1898. It is about 21.5 metres long and its arch has a span of 9.4 metres. The roadway is 2.8 metres wide.

A drivable road from Tysse across Kvamskogen was completed to Norheimsund in 1906. The road also opened up for tourist traffic. In the 1920s the traffic with English and Dutch tourist ships on the Samnanger Fjord was especially great. The passengers were put ashore at Tysse and were transported by horses across Kvamskogen to Norheimsund where they were collected by boats.

Dei første kvelvbruene av stein i Noreg vart truleg bygde på slutten av 1700-talet. Desse bruene representerte eit viktig teknologisk framsteg innan brubygginga. Dei var sterke og hadde lang levetid. Gjennom åra er det bygd mange kvelvbruer her i landet; den siste i 2018.

 


Ved bygginga av ei slik bru vart det først sett opp eit stillas av tre, utforma etter tilhøva på staden. Dei kunne òg nytta stålvaier til å heisa på plass ferdig tilskorne og samanbolta delar. Tauverk vart nytta til å halda saman sjølve  trebogen. No vart tilhogne steinar lagde på plass på stillaset. Dei vart stabla frå båe sider - nedanfrå og opp - mot toppen av kvelvinga. Over dette vart sjølve køyrebana bygd opp. Til sist vart stillaset fjerna. Tyngdekrafta pressar steinane i kvelvinga mot kvarandre og «låsar» dei i eit spenn. Dette held brua oppe. Spenninga var stor når stillaset skulle fjernast: Ville konstruksjonen halda og brua «setta seg»?

See also

Places in muncipality