Værlandet-Bulandet med sine seks bruer: 1) bru over Langøysundet, 2) bru ove Olsundet, 3) bru over Brattholmsundet, 4) bru over Åsgarden, 5) bru over Ytre Melværsund som knyter Bulandet til Værlandet, og 6) bru over Indre Melværsund.

Værlandet-Bulandet with its six bridges: (1) bridge across the Langøysundet, (2) bridge across the Olsundet, (3) bridge across the Brattholmsundet, (4) bridge across Åsgarden, (5) bridge across the Ytre Melværsund, which connects Bulandet and Værlandet, and (6) bridge across the Indre Melværsund.

Datering
Ukjend
Fotograf
Ukjend
Eigar
Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane.

Vegsambandet Værlandet-Bulandet

Øyriket Værlandet - Bulandet omfattar området vest for Aldefjorden. I 1981 la Askvoll kommune fram eit forslag til vegsamband mellom Værlandet og Bulandet, men først 20 år seinare small startskotet for den vestlegaste fylkesvegen i Sogn og Fjordane. Sambandet vart opna i desember 2003.

Bruer og ferje på Bulandet

Frå 1979 vart øyar i Bulandet smått om senn knytta saman med bruer og vegar. I 1979 kom det veg mellom Nikøy og Hillersøy og bru mellom Nikøy og Kjempenes. Nikøysund bru vart bygd i 1987. Brua ligg 15,5 m over havflata og er eit av dei høgaste punkta i heile øygruppa. Ho står som eit landemerke i det elles låge kystlandskapet. I 1988 fekk Bulandet ferjesamband til fastlandet og naboøya Værlandet.

Rett til gode kommunikasjonar

Folket i Bulandet og Værlandet reiste krav om betre samband til fastlandet. Dei hevda same rett til trygge og gode kommunikasjonar som folk andre stader i landet. Samanhengjande veg mellom øyane var difor i lang tid eit svært aktuelt spørsmål for dei om lag 450 bulendingane og værlendingane.

Mange utgreiingar

I 1981 utarbeidde Askvoll kommune eit framlegg til vegsamband mellom Værlandet og Bulandet. I 1990 vart det laga ei konsekvensutgreiing som viste kva eit vegsamband ville gi av innsparingar av offentlege utgifter. Fylkeskommunen laga i 1998 ein rapport om næringsliv, busetnad og offentlege tenester, og vurderte alternative måtar å binda øyriket saman. Vegvesenet utarbeidde i 1999 eit forprosjekt for vegsamband mellom øyane.

Store kostnader

Kostnadsoverslaget var på mellom 110 og 200 mill. kroner. Prosjektet vart ikkje rekna som lønsamt, og kostnadene var usikre. Med vegsamband ville fylket spara ferje- og snøggbåtsubsidiar. For om det framleis skulle gå ferje til Bulandet, måtte fylket ha kosta ei ny, havgåande ferje til ca 80-100 mill. kroner. Askvoll kommune løyvde 10 mill. kroner, og fylket selde kraftaksjar for å få prosjektet i hamn. Den reelle kostnaden med heile sambandet vart 192 mill. kroner (2003-kr.). Linevalet vart avklara gjennom ein kommunedelplan som vart godkjend i juni 2000.

Image
Olsundbrua under arbeid i 2001. To kranfartøy held på å løfta på plass det 106 m lange midtspennet. Operasjonar av dette slaget må utførast med stor presisjon. Med dei lange havdønningane i området her, låg arbeidet truleg heilt i grenseland av det som er mogeleg.

The Olsund bridge under construction in 2001. Two crane vessels are lifting the 106-metre-long central span in place. In operations of this kind, the utmost precision is required. With the long sea waves in this area, an operation such as this probably borders on the impossible.

Datering
2001.
Fotograf
Olav Handeland.
Eigar
Statens vegvesen Region Vest.

Seks bruer

Vegarbeidet starta 3. juli 2001. Med seks bruer på til saman 1000 m og ny veg på 4240 m, vart Værlandet og Bulandet samla til eitt rike i desember 2003. Bruene vart prefabrikerte i Sandnessjøen. Stålkonstruksjonane kom på slep til byggeplassen. Den første brua lengst vest i sambandet går over Langøysundet. Ho er 57 m lang og veg 77 tonn. Dei andre bruene går over Olsundet (286 m) , Brattholmsundet (60 m), Åsgarden (32 m), Ytre Melværsund (317 m) og Indre Melværsund (234 m). Brua over Ytre Melværsund knyter øysamfunnet Værlandet og øysamfunnet Bulandet saman.

Image
Vegsambandet var ferdig 13. desember 2003, og 17. desember stod fylkesordførar Nils R. Sandal for den offisielle opninga.

The road system was finished on 13 December 2003, and on 17 December the chairman of the county council Nils R. Sandal performed the official opening ceremony.

Datering
2001.
Fotograf
Liv Bulling.
Eigar
Statens vegvesen Region Vest.
Image
Brua over Indre Melværsund ein månad før ho vart opna i 2003. Brukonstruksjonane var prefabrikerte i store seksjonar, og vart monterte på anleggstaden med hjelp av store kranfartøy.

The bridge across the Indre Melværsund one month after its completion in 2003. The bridge constructions were prefabricated in large sections, and were assembled at the right place by means of a large crane vessel.

Datering
2003.
Fotograf
Dagrunn Husum.
Eigar
Statens vegvesen Region Vest.

 

Eittfelts veg

15. august 2003 kunne dei køyre mellom øyane. Vegen er for det meste eittfeltsveg. Bruene har og eitt køyrefelt med møteplassar. Rundt 1300 m privat veg (no fylkesveg) vart opprusta, og rundt 800 m ny veg vart bygd på Værlandet. Snøggbåtruta er nedlagt, og transporten til og frå fastlandet går med ferje Værlandet-Askvoll. Men alle fekk ikkje veg. På Sandøya, som ligg utanfor Bulandet, er det to familiar som framleis ikkje har fått veg. Det er lite truleg at det blir vegsamband dit med det første.

  • Handeland, Olav: Vegar og bruer i Bulandet og Værlandet, Askvoll kommune, Vegstubben, s. 22-23, nr. 4-1987.
  • Husum, Dagrunn: Vegutgreiing på Værlandet-Bulandet, Vegstubben s. 20, nr. 6-1998.
  • Hanekamhaug, Arild og Bulling, Liv: Noregs vestlegaste fiskevær får veg, Vegstubben s. 6-7, nr. 3-2001.
  • Handeland, Olav: No kjem bruene på Værlandet-Bulandet, Vegstubben s. 22, nr. 2-2002.
  • Torvanger, Magnus Halge: 101 fjordabåtar. Fartøya til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane 1858-2000, Selja Forlag 2000.