Postkort med bilete av Ygre stasjon frå kring 1920

Ygre Station around 1920.

Ygre Station around 1920. (owner: Museet gamle Vossebanen).

Ygre

Ygre Station lies hidden away for highway travellers, just below the road Vossevangen-Mjølfjell. The station building at Ygre was constructed at Nesttun station in 1879-80. Almost all the stations at the Voss railway were identical. The architect was Balthazar Lange, and the type was called subsidiary station No.4. It is built in the Swiss style, as fashion of the times demanded.

Ygre is the only one of the old Voss railway stations that still has its roof overhang intact. From here people could walk dry shod to the train, the platform edge was close to the overhang. In 1904 a completely new station building was erected at Nesttun (pulled down in 1981), while the old one was moved to Ygre. In the early days of the Voss railway such a building housed everything. Downstairs was the office, waiting room, goods handling and toilet. Above was the residence for the stationmaster and his wife and children.

Thus the best preserved Voss railway station now is on the Bergen line. The outhouses at Ygre are of the same age as the Bergen railway. Railway architect here was Due. Urland, the station past Ygre, is a fine example of the “Bergen railway style”. Both stations have been recently painted up in the old style, in several colours, which emphasises the fine mouldings.

At Voss work is now in progress to preserve Ygre as a cultural monument.

Vossebanen vart vedteken bygd i 1875 og opna i 1883. Anleggsarbeidet var vanskeleg og farleg, særleg langs Sørfjorden, Bolstadfjorden og Evangervatnet. Mange stader rodde arbeidarane til arbeidsstaden, som frå Tysso på hi sida av Bolstadfjorden. Dei budde mykje på gardane langs traséen. Ein del var svenske «rallarar».

 

Skikkeleg handverk er å sjå i alle dei mura kvelvingane over linja. Dei vart mura mellom 1918 og 1932, for å verna mot stein og jøklar. Skredfaren gjorde at det første tida vintersdag berre gjekk eitt tog kvar veg heilt til Voss. Då kunne dei køyra farlegaste stykket mellom Trengereid og Evanger i dagslys.

 

På Voss førte jernbanen til ei heil omskaping av næringsgrunnlaget i bygda. No kunne takskiferen sendast utom bygda. Tømmeret kunne skjerast til plankar og bord. Før laut det fløytast ut på elva som rundtømmer. Mjølk kunne seljast til Bergen. Eksismoar og skular vart lagde til Voss, og Vangen voks fram som handelssentrum. Før hadde mest alle vossingar arbeidt i jordbruket, no kom andre næringar til.

Image
Ygre stasjon 
Datering
2024
Fotograf
Svein Julton
Eigar
Svein Julton
Image
Urdland stasjon
Datering
2024
Fotograf
Svein Julton
Eigar
Svein Julton

See also

Places in muncipality