Ms.4° 507 Norske Lov og Forordninger, fra 1300-1611. 
Datering
19.12.2025
Eigar
Nasjonalbiblioteket

Jula og årshjulet etter Bylova 1276

I 2026 vert Magnus Lagabøtes bylov 750 år. Bylova er dermed to år yngre enn landslova. Mange av lovkapitla er like eller nesten like, med det unike ved bylova er bolken Byordninga (Byskipingen). Dei spesifikke lovdelane og byordninga regulerer sjølve organiseringa av bysamfunnet. Bylovverket regulerer næringsverksemd og infrastruktur i byane. Kongen gav klare rettar og plikter til byborgarane og regulerte korleis dei skulle delta politisk, administrativt og praktisk for å skapte eit velfungerande bysamfunn. Vurdert med dagens auge så er Bylova både kommunelov, men også ferielov, plan- og bygningslov, brannvernlov og politilov.

Byordninga og årshjulet

Byordninga tek utgangspunkt i Bergen by. Og lovparagrafane gjev rik informasjon om Bergens geografi og topografi i mellomalderen. Tid er eit anna styrande organisasjonsprinsipp i byordninga. Sett i dagens forvaltningsperspektiv har byordninga innebygd eit «årshjul». Første og siste dag i årshjulet var bymøtet på St. Tomasdag, som alltid fall på 21 desember. I og med byskipinga var organisert så konkret i tid og rom, kan ein spekulere på om dette var eit retorisk og pedagogisk verkemiddel frå lovgjevars side.

Julefred

Ved bymøtets avslutning på St. Tomasdag skulle det setjast julefred, og julefreden skulle var i 3 veker, dvs. til 13. dag jul (6. januar). Under julefreden auka ein del bøtesatsar til det doble, for å understreke alvoret ved brot på julefreden.

Kjelder til lov og forvaltning

Knapt noko felt i bylova så detaljregulert som jula. Detaljreguleringa av jula kjem særleg til syne i ein versjon av bylova utforma i Stavanger kring 1600. Denne utgåva er også særs verdfull fordi den er ein parallell-versjon av bylovverket på mellomnorsk og dansk. Stavanger er også den byen i Norge der kjeldene frå byforvaltninga på 1500 og 1600-talet er best bevart.

Jula i bylova og praksis i Stavanger

Det samla kjeldematerialet frå Stavanger gjev svar på kvifor jula hadde så sentral plass både i lovparagrafane, i forvaltningspraksis og i «årshjulet». Lova måtte balansere to omsyn –«ferieavvikling» mot lov og orden og ryddige gater. Fem dagar i julefreden blei definert som heilage og med forbod mot arbeid og næringsverksemd. Kjeldene viser at den detaljerte gjennomgang av vaktrunden i vakta skuldast at det ordinære vaktmannskapet (gangvakta) og blei mellombels erstatta av ein julevakter. Julevaktene – «ferievikarane» blei leia av ein julehøvidsmann. Funksjonstida deira var julefreden, normalt frå 21. desember til 6. januar. Julevakta hadde særskilde lønsvilkår og særleg strenge krav til vandel.

Julefogden

Kongens øvste ombudsmann i byen var Gjaldkeren – byens ubestridte leiar. I 1600-tals utgåva av bylova er tittelen gjaldker erstatta med tittelen byfogd. I Stavanger på 1600-talet blei det utnemnd ein julefogd. Julefogden skulle delvis erstatte byfogden under julefredsperioden. Med unntak av eit fåtal saksfelt så avvikla byfogden «juleferie» til 6. januar. Under julefreden hadde Julefogden påtalemakt og skulle føre rekneskap, men elles var byfogd-funksjonane til julefogden avgrensa: «intedt befatte sig met noget byfoget embedt belanger». Kjeldene frå Stavanger viser at julefreden nokre gonger varte heilt til 20. dag jul (13. januar).

Nytt arbeidsår

På første kvardag etter julefreden kalla byfogden inn til lagting, kalla Julelagtinget. Der blei julefogden takka av og eventuelle saker frå julefredsperioden kunne handsamast. Dermed kunne både ordinær bystyring og bydrift starte, og tvistar kunne løyast rettsleg. Og dei kring 40 borgarane som på Bymøtet 21. desember hadde blitt utnemnd til «kommunale» nemnder kunne no skride til verket. I Stavanger blei det på bymøtet St. Tomasdag utnemnd kring 40 borgarar i ulike nemnder og som lagrettemenn.

Å lyse julefred

Bylova 1276 påbaud at julefreden skulle setjast på St. Tomasdag. I Stavanger blei julemøta den 21. desember derfor alltid avslutta med «å lyse julefred». Julefredslysninga var ikkje eit fast formular men varierte litt frå år til år. Nokre gonger var Vår Herre med i lysinga andre gonger ikkje. I 1679 blei julefreden i Stavanger innleia med:

Og dermed sættes efter gammel sedvane julefred, forønskes samtlige, baade gamle og unge, en glædelig jul og et lyksaligt nyaar

  • Erichsen, A. E.: Samlinger til Stavangers historie B 1 : Stavangers Retsprotokoller 1617-1683 i uddrag. Stavanger 1903.
  • Erichsen, A. E.: Samlinger til Stavangers historie B. 2. Stavanger 1906.
  • Friðriksdóttir, Jóhanna Katrín, Nielsen, Marit Aamodt og Rindal, Magnus: Magnus Håkonsson Lagabøtes bylov og farmannslov. Oslo 2023.
  • Hagland, Jan Ragnar: Bjarkøyretten : Nidaros eldste bylov, Oslo 1997
  • Nasjonalbiblioteket, Ms.4° 507 Norske Lov og Forordninger, fra 1300-1611. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digimanus_188279
  • Robberstad, Knut: Magnus Lagabøters Bylov oversatt av Knut Robberstad. Kristiania 1923.

Andre stader i kommunen