Frå opninga av vegen Instefjord-Oppedal i Oppedal 22. juni 1990.

From the opening of the road Instefjord-Oppedal at Oppedal on 22 June 1990.

Datering
1990
Fotograf
Olav Handeland
Eigar
Statens vegvesen Region Vest

Vegen Oppedal-Instefjord - ein viktig del av stamvegnettet

Veganlegget Instefjord-Oppedal var ein lekk i Kyststamvegen mellom Stavanger-Bergen-Ålesund som følgjer E-39 gjennom fire fylke. Vegen vart opna i 1990 og gav nytt ferjesamband og kortare ferjetid over fjorden. Vegen gav i tillegg bygdene på Høyanger sørside samband med riksvegnettet. På toppen av alt fekk den 10 km lange vegstrekninga "Vakre vegers pris" i 1992.

Finansiering

Veganlegget var eit ledd i ein raskare og betre E39, med kortare ferjesamband og betre vegstandard. Anlegget vart finansiert over det ordinære riksvegbudsjettet, og første løyving kom i 1986. I Norsk vegplan var det lagt opp til ei løyvingstakt som tilsa opning i 1991, men grunna ei ekstra løyving på 13 mill. kroner i 1989, kunne opninga framskundast til 1990. Den samla kostnaden for anlegget vart 79 mill. kroner (1990-kr). Veganlegget er på 9630 m og har ei vegbreidd på 7,5 m. Skrikebergtunnelen er 1500 m, og tunnelarbeidet her vart gjort frå november 1988 til juli 1989.

Nytt ferjesamband

Statsråd Lars Gunnar Lie opna vegen 22. juni 1990. Han sa i si helsing at målet var ein ferjefri kyststamveg. Vegen gav nytt ferjesamband mellom Oppedal-Lavik med overfartstid på 20 minutt mot 35 minutt på det gamle sambandet Brekke-Lavik. Med kortarte overfartstid kan ferja gå fleire turar, og kapasiteten på sambandet vart auka vesentleg. Frå 1. april 1992 byrja det å gå nattferjer.

Image
Statsråd Lars Gunnar Lie opna vegsambandet. Til venstre står anleggsleiar Jon Skårhaug. Bak står fylkesmann Ingvald Ulveseth.

The Minister of Transport and Communications Lars Gunnar Lie opened the road connection. To the left stands the construction manager Jon Skårhaug. Behind stands the county governor Ingvald Ulveseth.

Datering
1990
Fotograf
Olav Handeland
Eigar
Statens vegvesen Region Vest
Image
Ferjesambandet Brekke-Lavik vart sett i drift i 1965. Biletet er frå ein av dei siste turane i 1990 før det nye sambandet Oppedal-Lavik tok over.

The ferry connection Brekke-Lavik became operational in 1965. This picture was taken on one of the last crossings in 1990 before it was replaced by the new connection Oppedal-Lavik.

Datering
1990
Fotograf
Olav Handeland
Eigar
Statens vegvesen Region Vest

Vegutløysing for sørsida

Eit anna viktig moment med det nye vegstykket var at bygdene på sørsida i den ytre delen av Sognefjorden fekk samanhengjande vegsamband frå Sygnefest i Gulen til Ortnevik i Høyanger. Det medførte at ferja Svartemyr-Nordeide vart nedlagd og erstatta av eit nytt lokalbåtsamband Nordeide-Ortnevik.

"Vakre vegers pris"

Denne prisen vart stifta av vegdirektør Eskild Jensen i 1988, og skulle stimulera til betre estetiske kvalitetar ved norske veg- og bruanlegg. I 1992 fekk Instefjord-Oppedal prisen. I juryen si instilling heiter det at veganlegget er eit særs godt døme på korleis ein kan byggja ein vakker veg i harmoni med omgivnadene. Vegen glir naturleg inn i terrenget, og fyllingar og skjeringar er lite dominerande. Det er ein kunst i seg sjølv i det bratte fjordlandskapet. Veganlegget konkurrerte med 15 andre anlegg.

Inspirasjon og påskjønning

At ein heilt ordinær vegstubb skulle få ein slik pris var nok ei viktig påskjønning for vegetaten i fylket. Vegen var slett ikkje spesielt påkosta, men han ligg fint i terrenget. Heile anlegget ber preg av solid og godt tradisjonelt handverk der dei framifrå gråsteinmurane merkar seg ut. Det var første gong Sogn og Fjordane fekk denne prisen.

  • Handeland, Olav: Veganlegget Instefjord-Oppedal fullført. I Vegstubben, s. 12-13, nr. 2-1990.
  • Handeland, Olav: Vakre vegers pris. I Vegstubben, s 21. nr. 3-1991.
  • Ese, Kristin: Oppedal-Instefjord fekk Vakre vegers pris 1992. I Vegstubben, s. 24-25, nr. 4-1992.