Firda Billag har hovudkontoret sitt i Førde. Det er det største rutebilselskapet i Sogn og Fjordane, og er eigd av 13 kommunar.

Firda Billag has its headquarters in Førde. It is the biggest automobile company in the county of Sogn og Fjordane, and it is owned by 13 municipalities.

Datering
2001.
Fotograf
Arild Reppen.
Eigar
Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane.

Firda Billag

Firda Billag er det største rutebilselskapet i Sogn og Fjordane, og er eigd av 13 kommunar, med hovudsete i Førde. Billaget transporterer dagleg meir enn 6100 passasjerar, både innanfor og utanfor fylket, og står for ein stor og variert varetransport.

Bakgrunn og skiping

Firda Billag hadde sitt grunnlag i trafikken som voks fram på vegstrekninga mellom Vadheim og Sandane. Dette er det einaste naturlege nord-sør sambandet i fylket utan høgfjellsovergang. Denne vegen løyste samstundes ut dei store innladsbygdene Breim og Jølster, og kryssa Gaular sitt store dalføre. Det var såleis eit relativt godt trafikkgrunnlag for rutegåande transport då Firda Billag vart skipa i 1920.

Då hadde A/S Fjordenes Automobilselskap, skipa i 1912, drive persontransport mellom Vadheim og Sandane. Dessutan hadde Jølster Kommunale Automobilselskap og Gaular Billag vore i drift ei tid. Det var kommunane Breim, Jølster, Førde og Gaular som stod bak Firda Billag.
Seinare kom kommunane Gloppen, Kyrkjebø, Naustdal, Balestrand, Innvik, Kinn, Eikefjord, Bru og Florø bykommune med som eigarar. I 1946 overtok Firda Billag Dalsfjorden og Ytre Sogn Billag av Fylkesbaatane, som dermed kom inn som aksjonær i billaget, og var det fram til nyare tid. Deretter kom kommunane Fjaler, Hyllestad, Lavik og Askvoll, Davik og Vevring med. Etter kommunesamanslåinga i 1964 vart dette tretten kommunar.

Image
Firda Billag sin stasjon i Førde låg tidlegare på sørsida av elva Jølstra. Her ser vi stasjonen i 1952, og vi skimtar Langebrua i bakgrunnen til høgre.

Firda Billag bus station in Førde was earlier located on the south side of the river Jølstra. Here the station in 1952 can be seen, and the bridge Langebrua in the background to the right.

Datering
1952.
Fotograf
Reiakvam.
Eigar
Reiakvam.

Dei fyrste bilane

Bilane den første tida var personbilar, med sju sete. Til varetransport vart lastebilar nytta. På desse vart det ved høve montert klappsete på lasteplanet, slik at dei òg kunne transportere folk. Midt på 1920-talet kom bussar i bruk. Den første bussen fekk billaget i 1933, ein 16 seters International med registreringsmerket S-1364.

Image
Varetransport var òg er ein viktig del av Firda Billag si verksemd. Billaget sin Dodge 1945 modell med registreringsnummer S-1375, var i drift fram til 1958. Bilen gjekk i rute i Naustdal. Sjåføren på biletet er Arnljot Sørebø.

Goods traffic was and is an important part of the business of Firda Billag. The Dodge, 1945 model, with the license plate S-1375, was in service until 1958. This lorry was in regular service in Naustdal. The driver in the picture is Arnljot Sørebø.

Datering
1950-talet.
Fotograf
Ukjend.
Eigar
Firda Sjåførforeining.

Utvikling i seinare tid

Nye ruter kom med meieri-sentraliseringa frå kring 1950 og utover. Det vart utvikla eit finmaska nett med mjølkeruter i bygdene fram til ytterlegare meieri-sentralisering og tankbilhenting eliminerte desse rutene på slutten av1960-talet. Først på 1970-talet vart skulerutene utvikla i takt med bygging av ungdomsskular, og har sidan vore eit viktig grunnlag i billaget sine lokale ruter.

Eit betre og meir samanhangande vegnett utvida rutestrukturen. T.d. kom eit gjennomgåande bussamband mellom Førde og Sogndal i 1969, der det etter kvart vart samkøyring mellom Firda Billag og Sogn Billag. Ruta vart seinare forlenga til Gol, og frå 1988 til Oslo. På slutten av 1980-åra kom det i stand faste ruter mot Bergen og Trondheim, i samarbeid med andre busselskap. Oppstartinga av nattbussen mellom Førde og Oslo i 1990 representerte eit nytt tilbod på langrutene. Firda Billag har vore med i Norway Bussekspress, skipa i 1987.

Firda Billag har heile tida vore engasjert i varetransport, lokalt og over fylkesgrenser. Tidleg i 1950-åra vart det etablert godsrute mellom Førde og Oslo, og seinare mellom Bergen og Ålesund. Billaget vart med i Linjegods sitt transportsystem. Firda Billag oppretta Fjordane Reisebyrå i 1966. Billaget har òg stått for drifta av ekspedisjonen på Førde Lufthamn sidan 1986.

Firda Billag år 2001

Firda Billag har ein desentralisert struktur, med 64 stasjoneringsstader for sjåførane. Ved sida av ei stor godsmengde vert det årleg transportert meir enn 2 231 000 reisande. I 2001 disponerte billaget 331 bilar i alt, og hadde 386 tilsette.


Førsund, Finn B.: Transport mellom fjordar. Firda Billag 1920-1995. 1995.