Mathilda havarerte vestapå Ospa
Eit av dei meir kjende forlisa var då D/S "Mathilda" kom inn frå havet og stranda vestapå Ospa. Det var under første verdskrigen. Ho førte kveite frå USA til Belgia. For å unngå torpedering vart ruta lagd inn mot norskekysten og så på sør. I skodda gjekk skipet for nær, bakka seg på land og vart ståande til sjøen braut det ned. Folka rodde i to båtar unna vinden, den eine hamna ved eit skjer i Sørværet, den andre kom til Myrevågen i Værlandet. Også folka på skjeret vart berga med unntak av ein som prøvde symje til lands.
A part of the stem of this cement boat juts out of the sea in a bay on the south side of Ospa. Two boats were built of concrete, it is believed in 1929. It was also said that they were built in the Osterfjord. One of them was so heavy that they could not get it off the slip. The other one was put in operation, with a new engine.<br />
Perhaps it was on the first trip north that they came off course across the Lågøyfjord, so that the boat touched the sea floor, to the west of Hamnholmen, it is believed. She sprang a leak, and they looked for a cove to strand it in. Unfortunately there was an underwater rock where they tried, so the boat stopped short of where they had hoped to land. She took in water, and the stern sank.<br />
The company Olav Aalen from Kvammen took on diving assignments and salvaged the engine, a 150 HP 2 cylinder Bolinder, which Fylkesbaatane (steamship company) bought at a reasonable price. They installed the engine in the M/B "Nesøy." The engine worked flawlessly for 27 years.
Døde surra til riggen
Under første verdskrigen var det òg at lasteskipet "Sifen" (korrekt skrivemåte ukjend) rende i fjellet vestapå Oksen, i skodda. Båten kom frå Sør-Amerika lasta med mais og sokk på 40 meter. Mannskapet gjekk i livbåtane og rodde nordmed landet. Dei såg glimt av lys på Sveholmen og rodde inn til Hjønnevåg (Gjønnøyvåg).
Meir som eit under var det at seglskuta "Christiania" dreiv herrelaus inn det smale innløpet til Storsundet. Lett nordleg bris førte henne heilt inn på Hårrevågen. Dei såg mastene frå Sveholmen og rodde nord. Splitter nye segl hadde blåst or lika (fellingane). Alle om bord var døde, to var surra til riggen. Skipperen hadde kona og ein baby med, - barneklede og ein felehals flaut i ruffen. Trelasta heldt skuta flytane på rettkjøl. Ho vart slepa til Bergen.
Ruff vart stove på land
På Huseflua ved Gåsvær brotna ei seglskute i to. Lasta skulle bl.a. vere hamp, som dei etter kvart spann tråd og batt nøter av. Halvparten av fartyet vart berga inn til Gåsvær. Av ruffen vart sett opp ei stove i enden av våningshuset. Dette må ha vore før 1830
Vestapå Plitten dreiv eit seglfarty inn og forliste mot bergveggen. Skipshunden kom seg i land og hamna seinare på Lågøy. Han kvinka og gøydde sårt i hardt vêr!
Fylkesbaatane hadde dyktige skipperar og var heldige i dette ureine farvatnet. Men første båten, "Framnæs", måtte i 1913 ein tur under vatn i Nesefjorden.
Sjanselause mellom tunge stolpar
Kloss før siste verdskrigen gjekk "Frankenwald" på ved Ytre Steinsund og sokk. Hemmeleghald om lasta skapte spekulasjonar. I dag er vraket eit ynda dykkarmål.
Særs tragisk vart det då porsgrunnsbåten "Bandak" i februar 1949 tok feil ei ruskevêrsnatt med dårleg sikt. På veg til Sogn kom han for langt nord og gjekk i den bratte hammaren noko nord for Grønholmen. Båten sokk. Nedmed brattberget i den tunge sjøen var mannskapet sjanselause mellom flytande dekkslast. 7 mann kom vekk. Ein dreiv på vrakgods 2-3 kilometer innover Hopsosen til han nådde land. Han greidde ta seg fram til folk. Berre to berga livet.
At the narrow sound in the south of Ytre Steinsund, the SS "Frankenwald" ran into the islet of Brattholmen. It was believed that a meeting boat with dark lanterns made the ship turn too late. The ship was German, coming from the south, 122 metres long making 12 knots. The ship was so big that it needed the whole sea-lane for itself in order to make the curve through the sound in the dark. The current is very strong there.<br />
The 5000-tonner was grounded on 6 January 1940, at around six o'clock in the evening. She leaked water, drifted into a sheltered bay and sank. The crew, the captain, and the Norwegian pilot, Arnstein Trovågnes, were all taken to Bergen on a Norwegian motor torpedo boat. So near the outbreak of war, this wreck became a mystery. The cargo in particular was the topic of much speculation. With time, it was even unclear whether the boat came from the south or the north.